„Testy znalostí by neměly být testy na chytání slov,“ zní ze studentských řad
Foto: Shutterstock.com
Maturita z matematiky budí vášně. Tisíce studentů v petici žádají přezkum obtížnosti
Příliš složité a nepřiměřené středoškolskému učivu, hlásají maturanti, kteří v pátek 2. května skládali test z matematiky. Zatímco minulý rok považovalo studentstvo zkoušku za jednoduchou, letos se obrací na Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) s peticí. Tu podepsalo do středy 7. května devět tisíc studentů.
Redaktorka
„Domníváme se, že obtížnost testu výrazně překročila úroveň běžně očekávanou u maturitních zkoušek a vymykala se standardům předchozích ročníků,“ píší studenti v petici.
Kvůli tomu žádají CERMAT o prošetření adekvátnosti a srovnatelnosti letošního testu s předchozími roky, zohlednění mimořádné obtížnosti při vyhodnocování výsledků, transparentní vyjádření Centra k úlohám a zvážení snížení bodové hranice pro úspěšné složení zkoušky.
Ve společné části maturitní zkoušky, kterou letos konalo 80 828 studentů, si podle dat organizace CERMAT matematiku zvolilo přes 15 tisíc maturantů. Petici za prošetření a přehodnocení obtížnosti didaktického testu z matematiky k 7. květnu podepsalo asi devět tisíc z nich, což je více než polovina.
Didaktický test z matematiky měl stejně jako každý rok 25 úloh, za které bylo možné získat maximálně 50 bodů. Pro jeho úspěšné složení ale stačí bodů 17, tedy 33 procent. Na základě výsledku je zkouška ohodnocena slovně: „uspěl“ nebo „neuspěl“.
CERMAT se zatím rozhodl okolnosti kolem petice nekomentovat. „Pokud nemám data, jaké jsou výsledky, tak se těžko můžu vyjadřovat,“ uvedla pro TN.cz ředitelka Centra Barbora Rosůlková.
Signatáři kromě výše zmíněného naráží i na další problémy. „Testy znalostí by neměly být testy na chytání slov, slovosledu a významu. Chybí praktické využití - aplikované matematika,“ píše Jan Zelený z Prahy 7.
„Úlohy se často zaměřovaly na velmi specifické oblasti vědomostních okruhů, které se na středních školách vůbec nevyučují,“ přidává se Michal Červenák z Frýdku-Místku.
Ne všichni maturanti ale s tímto stanoviskem souhlasí. Jedním z nich je Tomáš Škrna z pražského Gymnázia Na Vítězné pláni. „Test mi přišel těžší než ty předešlé, ale prošel jsem, i když s menší rezervou než jsem čekal. Myslím si ale, že většina lidí má ‚cermaťácké‘ typy příkladů napočítané díky každoročnímu opakování úloh, což se letos asi změnilo. CERMAT se určitě vyjádří, pokud by neprošlo víc lidí než normálně, takže nemám důvod petici podepisovat,“ míní maturant.
Signatářem není ani Škrnův spolužák Jakub Ehrlich, který je podobného názoru. „Test byl určitě náročný, ale nepřišlo mi, že bych ho jako gymnazista neměl zvládnout. Všechny úlohy jsem nestihl, což ale není vina testu, protože jsem se přípravě moc nevěnoval. Petici jsem proto nepodepsal. Nicméně si dokážu představit, že maturanti na SŠ, kde se matematice méně věnují, mohli mít s velkou částí úloh problém, takže založení petice rozumím,“ vysvětluje Ehrlich.
Jedním z ukazatelů, který může ukázat nepřiměřenou složitost je čistá neúspěšnost, tedy podíl neúspěšných konající zkoušku, která se v letech dost proměňuje.
Za posledních deset let byl nejméně úspěšný rok 2016, kdy zkoušky z matematiky nesložilo 16,4 procenta, zatímco loni bylo neúspěšných maturantů pouze 4,3 procenta.
Pokud by CERMAT maturantům vyhověl, opakovala by se situace z roku 2021, kdy po zvážení obtížnosti Centrum snížilo bodovou hranici u matematiky z 33 na 27 procent.
Tehdy ale k rozhodnutí došlo kvůli zohlednění podmínek výuky v režimu distančního vzdělávání v době covidové pandemie. Odborná komise shledala, že konstrukčně byl test i s jeho úlohami v pořádku.